dag 6. Santander - Bilbao

14 juni 2022 - Santander, Spanje

Rustige nacht,  water geloosd en cassette geleegd. Downhill naar de stad en proberen een plaatsje te bemachtigen tussen het strand en de ferryhaven.

Fietsen van stal en het rek gehaald en zo de stad verkennen. Heerlijk is dat. zo mobiel.

Kathedraal bezocht in de vlucht want na het kopen van het ingangsticket bleek dat die nog maar 10min. meer open was.

dus vluchtig bezoek dan maar. Koffie op het plein, heerlijk.

Fietstoer door de stad en terug naar de camper. Strandje zeer nabij, gezwommen maar koud. maar goed voor lijf en leden.

OP naar de ferry dan maar, netjes op tijd, mooi aansluiten.  Daar stonden een heleboel campers die ook dat idee hadden om naar Engeland te gaan.  Veel Britten weliswaar maar ook anderen.

Aan de pascontrole gekomen liet ik mijn id kaart zien en Marina haar paspoort. Die was geldig, maar die van mij NIET, sinds Brexit enkel paspoort geldig. Na wat aandringen toch rechtsomkeer moeten maken.

Bediende was er het hart van in. ook omdat we verbouwereerd waren en toch vrij rustig bleven. ze vertelde dat ze soms heel wat anders meemaakte dat niet zo fraai was.

Geen keuze dus; Langs de kant van de weg even beraadslaagd welke kant we uitgingen.

Bilbao, Guggenheim here we come.

Nog dezelfde avond toegekomen maar wel anderhalf uur moeten rondrijden om een staanplaats te vinden, op de 3e was het raak. Gratis staan en overnachte, geen voorzieningen, maar wel heel, rustig. in het parque Artaxanda. Er stonden nog Campers, altijd een goed gevoel niet alleen te staan.

Restaurant in de buurt en op de terugweg de Funicular gespot.

Kabelbaan naar Mount Artxanda

De Artxanda Funicular (Baskisch: Artxandako Funikularra) is de kabelbaan in Bilbao. Deze tandradbaan verbindt het centrum van Bilbao met het recreatiegebied op de top van de nabijgelegen berg Mount Artxanda. Op deze Artxanda berg vindt u een park, een restaurant, een hotel, een sportcomplex en de belangrijkste reden voor de toerist: op ongeveer 250 meter hoogte een mooi panoramisch uitzicht over de stad Bilbao, de Ría del Nervión en de zee. Het elektrische kabeltrammetje 'funicular' legt een lengte van 770 meter af en het maximale stijgingspercentage is 45%. Gedurende de rit van 3 minuten kan de funicular maximaal 70 personen vervoeren.

Startpunt Funicular de Artxanda Bilbao

Het vertrekpunt van de Artxanda kabelbaan is net ten noorden van de Zubizuri brug, op de rechteroever van de rivier de Nervion, en op loopafstand van het Guggenheim Museum. De funicular rijdt elke 15 minuten gedurende de dag. Tickets voor de funicular de Artxanda kunnen gekocht worden bij de stations.

Morgen Bilbao centrum, maar eerst slapen.

Route Santander  Bilbao