Dag 3 Ciudad Rodrigo - Valladolid

12 juni 2022 - Valladolid, Spanje

Gisteren de stad ingegaan, kleine wandeling gemaakt. Heerlijk rustig geslapen.

‘S morgens vroeg op. Nog een morgenthee  gedronken. En zo de stad in voor de grote hitte.

Geparkeerd aan de rand van de Middeleeuwse ommuurde stad, gratis èn voor campers.

Op de wallen de kleurrijke markt.
Heerlijk ontbeten op een terras op de Plaza Mayor. Desayounos is het spaans woord voor ontbijt.

Dan wandeling voortgezet, bedoeling richting Tourist information. Onderweg  lukraak een Palazzo binnengestapt. Eerst een fototentoonstelling.

Toen viel ons oog op een historische tentoonstelling over de burgeroorlog met Napoleon, de  Spaanse onhafhankelijkheidsoorlog, 1810-1815.

Historische legerkaarten aangevuld met “ Los desastres de la guerra” van niemand minder dan Francisco Goya.   Het museum de Reede in Antwerpen heeft er exatct 44  en enkle dubbele.

Hier hing de hele serie, 88 stuks in totaal.). de 5 e editie wist de jonge  man te vertellen aan de kassa.

Een jonge Normandiër die hier stage liep in het kader van zijn studie, cultuurwetenschappen.

De volgende week moest hij een presentatie geven over zijn stage.

was even van slag bij het zien van zoveel Goya’s. Onverwacht dan nog wel.

verder de stad in om een kleurrijk spektakel te zien. Allemaal Oranje, Oranje ballonnen. we waanden ons zowaar in Holland. Het bleek de openingsceremonie te zijn voor een tweedaags festijn "  Feria del Farinato. Koffietje op het terras  van het plein, en maar kijken naar het spektakel. Toespraken in het Spaans en rondom het plein onder de bogen een waar voedsel festival .

aan een Spaans koppel achter ons gevraagd , in ons beste Spaans, E Que Farinato e colore naranja? hele uitleg en enthousiast verteld, kwamen we toch niet helemaal te weten wat het nu was.

wat we wel verstonden was dat de tweede dag iets werd gefrituurd aangeboden op de Plaza Mayor. Enfin het blijkt een ringworst te zijn , een specialiteit van Salamanca en in het bijzonder van Ciudad-Rodrigo.

Tijd voor onze volgende stap , Valladolid

beschrijving Farrinato